TEMA 08
Transportinfrastrukturens styr- och ägandemodeller
Anläggningssektorn brottas med utmaningar: låg produktivitet, låg innovationstakt och kostnadsöverskridanden. Under en lång tid har kontrakten utvecklas för att motverka problemen men utan större effekt.
I Sverige ägs transportinfrastrukturen i huvudsak av myndigheter och flera statliga bolag är stora aktörer på området. Men även andra former av ägarskap förekommer, som Öresundsbron och Arlandabanan, och industrier som äger enskilda vägar för kommersiell trafik. Internationellt finns flera exempel på Offentlig-Privat Samverkan (OPS) där infrastrukturen finansieras, organiseras och ägs av privata aktörer.
Syftet med detta rundabordssamtal är att diskutera hur organisation, styrning och ägarskap kan främja innovation/digitalisering/effektivitet inom transportinfrastruktur. På vilket sätt kan olika styrmodeller bidra till effektivare förvaltning av transportinfrastruktur och samtidigt stärka, vitalisera och öka näringslivets konkurrenskraft?
Som kontext till diskussionen presenteras erfarenheter från Nye Veier i Norge. Det är ett bolag som ägs och finansieras av norska staten (Samferdseldepartementet). Ledningen för bolaget har i uppdrag att utmana etablerade byggnormer och processer i syfte att mer effektivt bygga och förvalta transportinfrastruktur som är samhällsekonomisk lönsam. Vad är lärdomarna i Norge av detta initiativ? Den inledande presentationen hålls av Johan Nyström, som har forskat om produktivitetsutvecklingen inom Bygg- och anläggningsbranschen, samt Bjørn Børseth, Direktör kontrakt och marknad, Nye Veier.
Den efterföljande diskussionen kommer handla om hur vi i Sverige kan förbättra innovationsförmågan och påskynda digitalisering i sektorn genom ett tydligt och effektivt ägarskap.
Case
Transportinfrastrukturens styr- och ägandemodeller
Case holders
NYFOU
Nye Veier
Plats
Convendum (Klara C), Vasagatan 16,
111 20 Stockholm
Tid
30 januari, kl 10.00–15.00